Welk ambitieniveau streef je na?

moon wallpaper

Welk ambitieniveau streef je na?

Aim for the moon if you want to be among the stars

Wie aan doelen stellen denkt, denkt al snel aan ambities. En dat is precies waar we het in deze les over gaan hebben. Het is een van de best practices uit het OKR Framework, hoe er naar ambitie in je doelen wordt gekeken.

Ambitie is onlosmakelijk verbonden met doelen stellen

In de dynamische wereld van vandaag vormen heldere doelen en een sterke ambitie de ruggengraat van succes voor zowel individuen als organisaties. Doelen stellen is een proces dat de koers bepaalt voor waar we heen willen en hoe we daar willen komen. Ambitie daarentegen, dient als drijvende kracht achter die reis, het vuur dat ons motiveert om voortdurend naar verbetering en succes te streven.

Het stellen van doelen en ambitie gaan hand in hand. Zonder duidelijke doelen blijft ambitie slechts een ongerichte wens, terwijl doelen zonder ambitie weinig kans hebben om te resulteren in aanzienlijke vooruitgang. Het is deze unieke combinatie die de basis legt voor vooruitgang en succes.

Mindset speelt een grote rol

Bovendien speelt onze mindset een cruciale rol in dit proces. Een groeimindset – de overtuiging dat onze vaardigheden en intelligentie kunnen worden ontwikkeld door inzet en hard werken – moedigt ons aan om doelen te stellen en ambitieus te zijn. Het bevordert de bereidheid om risico’s te nemen, om te leren van fouten en om obstakels te zien als kansen voor groei in plaats van belemmeringen voor succes.

OKR Framework: verschillende soorten OKR’s

Binnen het OKR (Objectives and Key Results) framework is er een duidelijk onderscheid tussen verschillende soorten OKR: ‘committed’ (toegewijd), ‘stretched’ (ambitieus) of learning OKRs. Laten we eens wat meer inzoomen op de kenmerken, verschillen en gebruik van deze verschillende soorten OKR’s.

Soort OKROmschrijving
Committed OKRDeze OKR moeten we succesvol halen aan het einde van de tijdsperiode. Iedere Key Result moet 100% compleet zijn.
Stretched OKRDeze OKR willen we heel graag halen. Aan het einde van de tijdsperiode zijn we tevreden als we circa 70% hebben gehaald.
Learning OKRDeze OKR leert ons iets nieuws. Aan het einde van de tijdsperiode weten we voldoende over het onderwerp om een committed of stretched OKR te maken

Committed OKRs zijn doelen waarvan men absoluut verwacht dat ze worden behaald, succes betekend een 100% score op de Key Results. De onderwerpen van committed OKR’s zijn vaak ‘ verplichte nummers’ of reparatie werkzaamheden op KPI’s die achterblijven. Committed OKR’s zijn uitdagend maar haalbaar doordat de oplossingen over het algemeen duidelijk zijn voor het team dat eraan werkt. Je gebruikt committed OKRs voor projecten en doelen die essentieel zijn voor het bedrijf en waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat ze worden bereikt met de gegeven resources en tijd.

Voorbeelden van committed OKR’s zijn: voldoen aan nieuwe wet- of regelgeving, KPI’s terug op niveau brengen, het opleveren van een concreet product voor een deadline

Stretched OKR’s zijn ambitieuzer, zetten aan tot innovatie en experimenteren en worden beschouwd als ‘ reach for the stars’-doelen. Ze zijn bedoeld om teams te inspireren en te motiveren om boven hun normale capaciteiten uit te stijgen. Deze doelen zijn uitdagend omdat de oplossingen niet voorhanden liggen. Key Results voor 70% halen, is met een stretched OKR een hele prestatie. Stretch OKR’ s zijn nuttig wanneer je teams wilt uitdagen om te innoveren en boven hun normale capaciteiten uit te stijgen. Ze worden gebruikt om te motiveren en te inspireren, zelfs als het bereiken van het doel niet gegarandeerd is. Het idee hier is om de lat hoog te leggen en te streven naar ‘wat zou kunnen zijn’ in plaats van te settelen voor ‘wat is’.

Voorbeelden van stretched OKR’s zijn: een volledig herontwerp van een bedrijfsproces, het verdubbelen van een markt aandeel of het ontwikkelen van een game-changing product

If you set a crazy, ambitious goal and miss it, you’ll still achieve something remarkable.
Larry Page, co-founder Google

Learning OKR’s zijn bedoeld om nieuwe gebieden te verkennen, te leren en te innoveren. De resultaten van deze OKR’s zijn vaak onzeker, omdat ze zich in nieuwe of onbekende terreinen bevinden. Hier is falen geen probleem, omdat het leren en de opgedane kennis de echte waarde zijn.

Voorbeelden van learning OKR’s zijn: onderzoek hoe AI geïntegreerd kan worden in een bestaand product, of onderzoek of een bedrijf voet aan de grond kan krijgen in het buitenland.

Streef naar een gezonde mix

Te veel nadruk op Committed OKRs kan leiden tot een cultuur van risicomijdend gedrag, terwijl een overvloed aan Stretch OKR’s kan leiden tot frustratie en demotivatie als teams constant het gevoel hebben dat ze hun doelen niet halen. Het kiezen van het juiste type OKR is daarmee situationeel en hangt af van de strategische doelen, de fase waarin een organisatie zich bevindt en de cultuur van een organisatie. Een gezonde mix van alle drie de soorten kan helpen bij het stimuleren van stabiliteit, groei en innovatie.

Pak je eigen OKR’s er nog eens bij. Met wat je in deze paragraaf hebt geleerd over soorten OKR’s en ambities, hoe zou je jouw OKR’s dan labellen? Als committed, stretched of toch learning? En als je kijkt naar de ambitie die je in de Key Results hebt gestopt? Is dit de juiste reflectie van het soort OKR? Pas aan waar nodig.