De belangrijkste termen uitgelegd
1. Waar wil je uitkomen?
2. Hoe weet je dat je op de juiste weg bent?
In de basis heb je aan een antwoord op de eerste twee vragen genoeg, zou je zeggen. De afkorting is immers OKR. Maar daarmee gaan we voorbij aan iets essentieels. We hebben het steeds op doelen stellen en halen. Als we weten wat ons doel is, en we weten hoe we bij kunnen houden of we op de juiste weg zijn…..dan kunnen we ons daarna richten op een derde cruciale vraag.
3. Wat moet je doen om je doel te halen?

Stel je voor dat je organisatie een schip is, zeilend op de open oceaan. Het doel (Objective) is de haven die je wilt bereiken, bijvoorbeeld het zonnige Rio de Janeiro. De Key Results zijn als de sterren die zeelieden vroeger gebruikten voor navigatie, ze geven je aan of je op koers ligt en hoe ver je nog moet varen om je bestemming te bereiken. De Initiatieven zijn de acties die je onderneemt om je schip op koers te houden, zoals het aanpassen van de zeilen, het roer omgooien bij een plotse windwijziging of het uitvoeren van regelmatige onderhoudsbeurten om ervoor te zorgen dat het schip zeewaardig blijft.