Voorbeelden van OKR’s

OKR voor Marketing

Uitdaging: Het bedrijf wil zijn digitale impact vergroten en meer leads genereren via online kanalen, maar het merkt dat de huidige online aanwezigheid en conversieratio’s niet voldoen aan de verwachtingen

Objective: Vergroot onze online aanwezigheid om merkbekendheid te vergroten en leads te genereren
KR: Verhoog het websiteverkeer van 8.000 naar 18.000 bezoekers per maand in het komende kwartaal
KR: Verhoog het aantal volgers op sociale media kanalen met 15%
KR: Verhoog de click-through-rate van online advertenties van 2% naar 5% in het komende kwartaal

OKR voor bedrijf

Uitdaging: Het bedrijf wil zijn marktpositie versterken om zijn concurrentievermogen te vergroten

Objective: Pak de winnende marktpositie
KR: Verhoog het marktaandeel van 10% naar 15% in het komende jaar
KR: Verhoog de merkbekendheid, gemeten aan de hand van een herhalend marktonderzoek, met 20% in het komende halfjaar
KR: Voer een nieuw product of dienst in de markt in die in het komend jaar €500.000 aan nieuwe inkomsten genereert

OKR voor HR

Uitdaging: Deze scale-up groeit snel en het is belangrijk om talent aan te trekken en te behouden, terwijl ook de bedrijfscultuur wordt behouden en verbeterd

Objective: Verbeter de werving, behoud van talent en bedrijfscultuur
KR: Verhoog het percentage succesvolle wervingen van nieuwe medewerkers met 25% in het volgende kwartaal
KR: Verminder het personeelsverloop met 10% over de komende 6 maanden
KR: Implementeer een nieuw Employee Wellbeing programma met een participatiegraad van ten minste 70%
KR: Verbeter de medewerkerstevredenheidsscore met 15% in het volgende jaar

OKR voor Klantenservice

Uitdaging: Dit team krijgt steeds vaker slechte reacties van klanten en wil daarom de klanttevredenheid verhogen door snellere reactietijden, het oplossen van klachten bij het eerste contact en het verbeteren van de algemene klantervaring.

Objective: Verhoog de klanttevredenheid en verbeter de efficiëntie van de klantenservice
KR: Verminder de gemiddelde reactietijd op klantvragen van 3 dagen naar same-day in het komende kwartaal
KR: Verhoog het percentage klachten dat bij het eerste contact (First-Time-Resolve) wordt opgelost van 60% naar 80% in het komende halfjaar
KR: Verhoog de klanttevredenheidsscore van 7 naar 8,5 op een schaal van 10
KR: Implementeer een nieuw klantenservicesysteem met een succesvolle adoptie door 90% van de klantenservicemedewerkers in het komende kwartaal

OKR voor Finance

Uitdaging: De afdeling Finance merkt dat het onvoldoende accuraat rapporteert over de financiën en wil de budgettaire nauwkeurigheid verbeteren om beter geïnformeerde financiële beslissingen te kunnen nemen

Objective: Verbeter de financiële nauwkeurigheid voor betere financiële besluitvorming
KR: Verminder de afwijking tussen geprojecteerde en daadwerkelijke kwartaalomzetten van 8% naar 2% aan het einde van Q4.
KR: Implementeer een nieuw financieel rapportagesysteem met een succesvolle adoptie door 90% van de financiële medewerkers in het komende kwartaal
KR: Verbeter de nauwkeurigheid van uitgavenprognoses door verschillen te verminderen van 10% naar 3%
KR: Verhoog het aantal op tijd afgeronde maandelijkse financiële rapporten van 65% naar 95%

OKR voor Magazijn en Logistiek

uitdaging: deze afdeling ziet zich al geruime tijd geconfronteerd met leveringsvertragingen, een gebrek aan nauwkeurigheid van de voorraad en een lage efficiëntie van het magazijn. De uitdaging is: de logistieke processen te stroomlijnen

Objective: Huis op orde – verbeter de logistieke efficiëntie en nauwkeurigheid
KR: Verhoog het percentage on-time leveringen van 82% naar 95% in het komende kwartaal
KR: Verhoog de nauwkeurigheid van de voorraadregistratie van 65% naar 90% in de komende 6 maanden
KR: Verlaag de gemiddelde tijd om een bestelling in het magazijn te verwerken van 3 uur naar 2 uur
KR: Implementeer een nieuw magazijnbeheersysteem voor de distributiecentra in het komende jaar