Het geheime ingrediënt: wat je moet weten over check-ins

beige and white yacht on water

OKR Check-ins

De keuze is gemaakt voor de OKR methode, het pilot team staat klaar en heeft net de eerste set aan OKR’s gemaakt. Na de nodige afstemming zijn de prioriteiten definitief vastgesteld en gecommuniceerd. De teams zijn enthousiast en hebben hun eerste plannen en sets aan initiatieven opgesteld. Kortom, tijd om aan de de slag te gaan en impact te maken in de Realisatie fase.

In de Realisatie fase willen we heel graag weten of de OKR teams erin slagen om de Key Results in beweging te krijgen. Dit doen OKR Teams doen door de Initiatieven die ze hebben bedacht, steeds uit te voren en evalueren op hun effect,

Objective

Objectives zijn een kwalitatieve omschrijving van wat je wilt bereiken. Bedoeld om te inspireren en aan te zetten tot actie.

Key Results

Key Results zijn indicatoren die je gebruikt om vast te stellen of je op de juiste weg bent richting je doel.

Initiatief

Dit zijn zijn de belangrijkste acties die je moet ondernemen om dat doel te bereiken.

Waarom check-ins?

Een van de best practices uit het OKR Framework is het plannen van een regelmatige check-in met als doel progressie vast te stellen en in de gelegenheid zijn op tijd je koers aan te passen.

Check-ins passen wat dat betreft heel goed bij de Superpower van tracking en transparantie.

De belangrijkste functies van een check-in:

Goed uitgevoerde check-ins helpen je met een aantal zaken:

  • Weten waar je feitelijk staat met je OKR
  • Identificeren van knelpunten
  • Verbinden van het OKR team
  • Versterken van het eigenaarschap
  • Vieren van successen
  • Opbouwen en vasthouden van momentum

Drie belangrijkste vragen van een check-in

Een check-in vindt vaak plaats. In een cyclus die per kwartaal loopt, vinden ze tweewekelijks plaats. In een cyclus die per halfjaar loopt, drie of vier wekelijks. In iedere check-in komen steeds drie vragen aan bod: